Επαυξητική Εναλλακτική Επικοινωνία

Κωδικός μαθήματος
9108
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ / Ζ
Κατηγορία μαθήματος

Επιλογής

Επιλογής

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την ολοκλήρωσή του οι διδασκόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τις αρχές της επαυξητικής εναλλακτικής επικοινωνίας (ΕΕΕ)
  • Να γνωρίζουν τους τρόπους χρήσης της ΕΕΕ.
  • Να γνωρίζουν τους πληθυσμούς που χρήζουν συστημάτων ΕΕΕ και τους προγνωστικούς παράγοντες για τη χρήση ΕΕΕ.
  • Να πραγματοποιούν αξιολογήσεις για την εύρεση της κατάλληλης ΕΕΕ.
  • Να επιλέγουν εξατομικευμένες παρεμβάσεις για τη χρήση ΕΕΕ
  • Να γνωρίζουν το θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο της ΕΕΕ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Aναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  •  Άσκηση κριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα πραγματοποιεί γενική επισκόπηση του χώρου της Εναλλακτικής Επαυξητικής Επικοινωνίας (ΕΕΕ). Ο στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή στις έννοιες της Εναλλακτικής Επαυξητικής Επικοινωνίας. Στα περιεχόμενά του περιλαμβάνονται η αναγνώριση, η κατηγοριοποίηση και η διάκριση των χαρακτηριστικών των πιθανών χρηστών των βοηθημάτων διαπροσωπικής επικοινωνίας. Η ανάλυση των συστημάτων και των ειδών της ΕΕΕ. Παρουσιάζονται οι προγνωστικοί παράγοντες χρήσης, η διαδικασία αξιολόγησης και παρέμβασης στην εφαρμογή ΕΕΕ σε πληθυσμούς παιδιών και ενηλίκων με επικοινωνιακές, αισθητηριακές και κινητικές διαταραχές.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες:

  • Φυσιολογική πορεία ανάπτυξης της επικοινωνίας
  • Ορισμός Εναλλακτικής Επαυξητικής Επικοινωνίας (ΕΕΕ)
  • Συστήματα ΕΕΕ
  • Είδη Τεχνολογίας (Χαμηλή – Μεσαία – Υψηλή)
  • Προγνωστικοί παράγοντες χρήσης ΕΕΕ
  • Κατηγορίες χρηστών ΕΕΕ παιδιών και ενηλίκων
  • Επικοινωνιακές, Αισθητηριακές και Κινητικές Διαταραχές και ΕΕΕ
  • Τρόποι Παρέμβασης και αναπαράστασης της πληροφορίας ανάλογα με τη διαταραχή και τον πληθυσμό
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις - Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας

39

Άσκηση Πεδίου

20

Εκπόνηση μελέτης (project)

20

Εκπαιδευτικές επισκέψεις

2

Συγγραφή εργασίας

20

Προσωπική μελέτη και προετοιμασία εξετάσεων

21

Τελική εξέταση

3

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
  1. Γραπτή τελική εξέταση (80%), η οποία περιλαμβάνει: − Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, Ερωτήσεις σωστού - λάθους, Ερωτήσεις σύντομης απάντησης, Κλινικές Περιπτώσεις - Ασκήσεις 
  2. Εκπόνηση ατομικής εργασίας είτε γραπτής είτε δημόσια παρουσίαση στο τέλος των ανακεφαλαιωτικών μαθημάτων, με σύνταξη σχεδίου ατομικής λογοθεραπευτικής στοχευμένης παρέμβασης ΕΕΕ (20%)
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Επιλογές Συγγραμμάτων-Βιβλία μέσω συστήματος Ενδόξου 

  1. Γεωργοπούλου, Σ. (2012). Τεχνολογία Εναλλακτικής Επαυξητικής Επικοινωνίας. Αυτοέκδοση. 
  2. Βιβλίο [14958]: Εκπαιδευτική τεχνολογία για διδασκαλία και μάθηση, Newby Timothy J.,Stepich Donald A.,Lehman James D.,Russel James D. 

Συμπληρωματική βιβλιογραφία 

  • Baken, R.J. & Orlikoff, R.F. (2010). Clinical Measurements of Speech & Voice. (2nd Edition). New York: Delmar Cengage Learning. 
  • Behrman, A. (2018). Η επιστήμη της ομιλίας και φωνής. (Επιμ, Ελληνικής έκδοσης : Η. Παπαθανασίου). Αθήνα: Εκδόσεις Κωνσταντάρας. 
  • Beukelman, D. R., & Mirenda, P. (2013). Augmentative and alternative communication: Supporting children and adults with complex communication needs. Baltimore: Paul H. Brookes Pub.
  • Cook, A. M. & Polgar, J.M. (2015). Assistive Technologies: Principles and Practice. St. Louis, Missouri: Elsevier/Mosby 
  • Da Fonte, M. A., & Boesch, M. C. (2018). Effective Augmentative and Alternative Communication Practices: A Handbook for School-based Practitioners. New York: Routledge. 
  • Pino, A. (2015). Free assistive technology software for persons with motor disabilities. In Open Source Technology: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 462-505). IGI Global.
  • Pohlmann, K.C. (2011) Principles of Digital Audio. (6th Edition). New York: McGraw-Hill. 
  • Σκαναβής Δ. (2014). Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ως η κατεξοχήν Περιοχή Δοκιμασίας και Ανάδειξης των Ηθικών και Κοινωνικών Αξιών, Υπεύθυνος Σύνταξης

Συναφή επιστημονικά περιοδικά 

  • Θέματα Ειδικής Αγωγής
  • Journal of Research in the Special Educational Needs (JRSEN)

Ηλεκτρονικά βιβλία και άρθρα

Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (1999 ). Δραστηριότητες μαθησιακής ετοιμότητας:-προφορικός λόγος(1), βιβλίο για τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Επιμ. Μ. Δροσινού, Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων. βλ. http://www.pi-schools.gr/download/lessons/drast_math_etoimotitas/vivlio_ekp/vivlio.pdf

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS